חשיבותה של הפעילות הגופנית בגיל השלישי

פעילות גופנית חשובה בכל גיל אך היא מקבלת משנה תוקף אצל קשישים ומבוגרים. ככל שהגיל עולה, כך הפעילות הגופנית משפיעה על יותר היבטים באיכות החיים. כמו כן, בעזרת פעילות גופנית ניתן להפחית גורמי תחלואה ולמנוע פגיעה ביכולת הקוגניטיבית, המנטאלית והפיזיולוגית.

הנה למשל כמה תהליכים שמתארים היטב את חשיבותה של הפעילות הגופנית בגיל השלישי:
 

שיפור תפקודי גוף ונפש

הדבר הראשון שכדאי לדעת על חשיבותה של הפעילות הגופנית בגיל השלישי הוא שבעזרתה ניתן לשפר מצבים קיימים. בפועל, זה אומר שפעילות גופנית היא בין הכלים היעילים והבטוחים ביותר לשפר תפקודי גוף ונפש אצל הקשיש. בעזרת פעילות גופנית מתונה וסדורה אפשר לשפר את התפקוד על רקע מחלה, גנטיקה או תחלואה וניתן גם להתמודד עם תופעות נפשיות ובהן דיכאון וירידה במצב הרוח.
 

התאמה לשינויים במערכת שלד- שריר

כאשר היא מתבצעת בצורה נכונה ויחד עם טיפול בקשישים בשיטה המותאמת לגילם, פעילות גופנית מתאימה לשינויים במערכת שלד-שריר. בין היתר, בעזרת פעילות גופנית ניתן להתמודד עם שינויים טבעיים במערכת הנשימה, שיווי המשקל וסרקופניה – כמו גם ולתפקד טוב יותר על רקע אוסטיאופורוזיס או שינויים אוסטיאו-ארטריטיים. יכול להיות שלא כל הקשישים ובני משפחותיהם מבינים את משמעות המושגים, אך מה שצריך לזכור זו היעילות של הפעילות הגופנית ומידת ההשפעה שלה על המערכות השונות.

 

הפחתה בהשמנה

פעילות גופנית תורמת לקשישים מאחורי הקלעים באופן שבו היא מפחיתה את הסיכון להשמנה. כיום ברור שפגיעה באיכות החיים של קשישים לא חייבת להיות מלווה במחלה ספציפית, אלא שלפעמים היא פשוט תוצאה של הזנחה. כאשר ההזנחה באה לידי ביטוי בעלייה במשקל, המערכת החיסונית של הקשיש נפגעת והוא נמצא בקבוצת סיכון חמורה יותר. הפתרון לזה הוא לבצע פעילות גופנית לפחות 2-3 פעמים בשבוע ולהשתדל לשמור על סרגל מאמצים.
 

מניעת סיבוכים אפשריים

פעילות גופנית בגיל השלישי מצמצמת נפילות ושברים וכתוצאה מכך גם סיבוכים אפשריים. הסיבוכים שקשורים לנפילות הם מוגבלות בתפקוד, ריתוק לכיסא גלגלים ובמקרים נדירים אפילו מוות תוך שנה מרגע הנפילה. בכל סיבוכים אלו ועוד מטפלת פעילות גופנית באופן שתורם לבריאות הקשיש ולתחושת הסיפוק שהוא חווה.
 

רגיעה כללית

גברים ונשים בגיל השלישי חווים לחץ וחרדות כתופעות לוואי של נטילת תרופות או בגלל השינויים בחיים האישיים שלהם. אחת הדרכים להפחית את רמת המתח ולהביא לשיפור בתפקוד הגופני היא פעילות ספורטיבית, כמו למשל הליכה או רכיבה על אופניים. ההתעמלות מביאה כבר בתוך זמן קצר לרגיעה בשרירים, גורמת לתחושת רגיעה כללית והיא משפרת את מצב הרוח הכללי עוד בזמן הפעילות וכמובן אחריה.

לסיכום, הפעילות הגופנית חשובה בגיל השלישי כי היא תורמת גם במישור הפיזיולוגי וגם במישור הנפשי. את הפעילות צריך להתאים למצב הבריאותי וכך להפיק ממנה את מלוא הפוטנציאל והתועלת.